dam tot damloop

Dam tot damloop 2017: verzorg je voeten!

Of je nu de Damloop by night rent of deelneemt aan de Dam tot damloop van ruim 16 kilometer: je voeten krijgen het zwaar te verduren. Het loont daarom de moeite om ze zowel voor- als achteraf goed te verzorgen. Hoe goed heb jij het met je voeten voor? 

Voetverzorging

Knip je teennagels elke week en droog je voeten goed af na het douchen (ook tussen je tenen). Het zijn soms de kleine dingen die een verschil kunnen maken. Door te lange nagels kun je blessures oplopen (zogenaamde stootnagels) en vochtige tenen zijn een broeinest voor voetschimmel. 

Schoenen en veters

Het is een inkopper, maar toch vergissen mensen zich hierin: lopen op de juiste schoenen. Te kleine schoenen kunnen blauwe teennagels en pijnlijke tenen opleveren. Laat deze ruim op tijd aanmeten en loop niet direct een wedstrijd met nieuwe schoenen. Strik je veters met een dubbele knoop, zodat ze extra stevig rond je voet zitten. 

De juiste sokken

Te lage sportsokken zorgen voor wrijving tegen de achterkant van je schoen. Te slappe sokken zakken af. Daarnaast zijn er nog veel andere manieren waarop een sok niet prettig kan zitten en soms zelfs voor blaren kan zorgen. Kies daarom voor speciale sportsokken die goed passen en lang goed blijven zitten. Het is geen goed idee om nieuwe sokken speciaal voor de Dam tot damloop (of een andere hardloopwedstrijd) te bewaren. Probeer ze eerst! 

Voetschimmel

Heb je last van (beginnende) voetschimmel? Hierdoor heb je jeuk en is de huid tussen je tenen of op je voetzool erg pijnlijk. Draag katoenen of wollen sokken om zo te voorkomen dat je zweet. Zweet je alsnog, wissel dan je natte sokken om voor droge, schone sokken. Gebruik een anti-voetschimmelcrème en/of neem een voetbad. 

Voettraining

Ook als je niet aan het trainen bent, kun je oefeningen doen met je voeten. Loop bijvoorbeeld met blote voeten door het huis. Hiermee train je je voetspieren. ’s Zomers kun je op het strand op blote voeten een stukje gaan rennen. Bouw dit langzaam op; je lichaam moet eraan kunnen wennen. Tot slot: loop niet altijd op hardloopschoenen met ondersteuning. Je pezen en spieren moeten ook worden gestimuleerd om zich te versterken.

Nazorg Dam tot damloop

Na een hardloopwedstrijd mag je trots zijn op je prestatie. Trakteer jezelf op een massage en laat daarbij zeker je voeten goed onder handen nemen. Je kunt eventueel zelf een voetmassage toepassen. Ook een voetbad kan verlichtend en helend werken, zoals met Sport®. Tot slot kun je voetherstelcrème gebruiken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.