Gezond afvallen, minder voetschimmel

Wij vallen maar meteen met de deur in huis. Met een gezond gewicht heb je minder kans op hart- en vaatziekten, diabetes type 2, gewrichtsklachten en bepaalde vormen van kanker. En vanuit ons vakgebied gezien verkleint een gezond gewicht de kans op voetschimmel en schimmelnagels. Het is daarom raadzaam om af te vallen bij overgewicht. In deze blog ‘Gezond afvallen, minder voetschimmel’ vind je tips & tricks om in 3 fases te beginnen met gezond afvallen.

Fase 1: de voorbereiding

Gezond afvallen zonder dieet begint met een goede voorbereiding. Disinall geeft je 7 tips om te zorgen dat je klaar bent om af te vallen.

Tip 1: Meet je gewicht, BMI en middelomtrek

Gebruik een weegschaal om te weten hoeveel je precies weegt. Meet je BMI en middelomtrek (https://www.hartstichting.nl/risicofactoren/overgewicht/meten-buikomvang).

Tip 2: Ga alleen afvallen als het mag en je er klaar voor bent

In een aantal gevallen is het beter om niet te beginnen met afvallen. Bijvoorbeeld bij een zwangerschap, wanneer je borstvoeding geeft of wanneer je ouder bent dan 70-75 jaar. Heb je een ziekte of is je BMI hoger dan 30, ga dan eerst naar je huisarts.

Tip 3: Stel je streefgewicht vast

Kies een streefgewicht dat realistisch is. Dus niet het gewicht toen je 16 jaar was. Heb je het gewenste aantal kilo’s in je hoofd? Probeer dan geleidelijk af te vallen. Dan moet je denken aan een halve kilo tot 1 kilo per week. Op deze manier is afvallen veel beter vol te houden.

Tip 4: Maak goede voornemens

Maak voornemens die je helpen bij het houden aan je doel. Laat je niet verrassen door allerlei verleidingen, maar maak vooraf een goed plan. Waar liggen jouw valkuilen en hoe kun je deze slechte gewoontes weerstaan.

Tip 5: Maak eventueel gebruik van professionele begeleiding

Gewichtsconsulenten en di√ętisten kunnen je helpen bij het aanpassen van je leefstijl. Zij denken mee over de noodzakelijke aanpassingen in je voeding en hoe die aansluiten bij jouw wensen en voorkeuren.¬†

Tip 6: Vraag steun bij familie en vrienden

Samen eten en drinken is gezellig. Dat maakt het lastig om een gebakje te weigeren of geen hapjes te pakken op een feestje, terwijl anderen dat wel doet. Vraag hulp aan familie en vrienden waarvan je weet dat ze jou zullen steunen. Zeg gewoon ‚Äėnee‚Äô als je toch iets krijgt aangeboden dat je niet wilt eten. Je hoeft je niet te verantwoorden of te verontschuldigen. Jij bepaalt zelf wat je wel en niet eet.¬†

Tip 7: Neem je huidige eetpatroon onder de loep

Een eetpatroon is alles wat je dagelijks eet en drinkt. Om een gezond gewicht te krijgen heb je een eetpatroon nodig dat bij je past. In de eerste fase is het daarom belangrijk om je huidige gewoontes onder de loep te nemen.  

Fase 2: het afvallen

In theorie is afvallen heel simpel minder calorie√ęn (energie) eten en drinken dan dat je dagelijks calorie√ęn (energie) verbruikt. Om gewichtsverlies te bereiken zijn er echter 3 spelregels. Allemaal zijn ze belangrijk:

1: Gezond eten

2: Gewicht in de gaten houden

3: Veel bewegen 

Fase 3: het streefgewicht vasthouden

Ben jij afgevallen en zit je nu op je streefgewicht? Klasse! Nu moet je volhouden. Dat doe je door gezond te eten, je gewicht in de gaten te houden en veel te bewegen. Met deze 3 spelregels ben je ervan verzekerd dat je niet gaat jojo√ęn met je gewicht.

Gezond eten

Met de producten uit de Schijf van Vijf (Voedingscentrum) krijg je alle belangrijke voedingsstoffen binnen. Nu je een gezond gewicht hebt, kun je af en toe wat eten van producten die niet in de Schijf van Vijf staan. Hoeveel dat is hangt af van je leeftijd en geslacht.

Gewicht in de gaten houden

Tijdens het afvallen heb je meer energie verbrand, dan je binnen hebt gekregen. Nu moet de balans precies op elkaar worden afgestemd. Net zo veel calorie√ęn eten als je verbruikt. Dat is voor een vrouw per dag gemiddeld 2.000 calorie√ęn nodig en voor een man is dat gemiddeld 2.500 calorie√ęn per dag.

Ga echter niet weer net zoveel eten als voor je gewichtsverlies. Je lichaam heeft echt minder calorie√ęn nodig als je bent afgevallen. Het kost bijvoorbeeld minder energie om je lichaam warm te houden en in beweging te krijgen. Je lichaam heeft dus ook minder voedsel nodig om in balans te blijven.

Wegen is de manier om te controleren of je gewicht goed blijft. Het is voldoende om 1 keer per week op de weegschaal te gaan staan. Steeds op hetzelfde tijdstip van de dag. Als je gewicht stijgt, is je energiebalans niet goed. Probeer gezonder en minder te eten en blijf bewegen. 

Veel bewegen

Bewegen en sporten houden je spieren en gewrichten soepel. Het helpt je bij het afvallen of op gewicht te blijven. Je moet dan wel ten minste 30 minuten per dag intensief bewegen/sporten. Je krijgt meer energie en je voelt je fitter. Veel bewegen/sporten is goed voor lichaam en geest.

Gezond afvallen, minder voetschimmel

Leidt gezond afvallen tot minder voetschimmel? Het antwoord is ja. Uit wetenschappelijk onderzoek komt naar voren dat afvallen bij overgewicht tot een verbeterd immuunsysteem leidt. Met een verbeterd immuunsysteem heb je minder kans op voetschimmel en schimmelnagels.

Zelf voetscrub maken

Het is nog herfst, maar de winter staat bijna voor de deur. De periode die bekendstaat om een schrale huid, pijnlijke kloven en wintervoeten. Het eerste dat we in deze tijd vaak doen is onze handen insmeren, maar wat doen we met onze voeten? Ook deze moeten tijdens de winter goed verzorgd worden. E√©n manier om je voeten zacht en soepel te houden, is het voetbad Eelt & Likdoorn¬ģ te nemen, de Puimsteen Lava¬ģ te gebruiken en daarna je voeten in te smeren met Voetherstel Cr√®me¬ģ.

Een andere manier is je voeten zo nu en dan te scrubben. Zo verwijder je de dode huidcellen en worden je voeten lekker zacht. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door zelf eerst een voetscrub te maken. Disinall heeft enkele voorbeelden van en tips voor zelfgemaakte voetscrubs voor jou op een rij gezet.

Honing-scrub

Meng voor deze Honing-scrub een kopje bruine suiker met een half kopje kokosolie en kwart kopje honing. Voor een heerlijke geurenmix kun je de zaadjes van een vanilletakje en een halve theelepel kaneel toevoegen. En voilà, je eerste voetscrub is klaar!

Maanzaad-scrub

Meng voor deze Maanzaad-scrub twee kopjes suiker met een kopje olijfolie en het sap van twee citroenen. Voeg hier tenslotte nog een theelepel maanzaadjes aan toe.

Lavendel-scrub

Meng voor deze Lavendel-scrub twee kopjes zeezout met een half kopje olijfolie. Voeg hier vijftien druppels lavendelolie en eventueel wat gedroogde lavendelbloemetjes aan toe.

Koffie-scrub

Neem voor deze Koffie-scrub een¬†kopje koffiedik¬†en meng dit met het¬†sap van vier citroenen. Voeg ook een¬†eetlepel ma√Įzena toe. Ma√Įzena helpt namelijk de olieresten te verwijderen. Haal het mengsel door een zeef om het van water te ontdoen en voeg als laatste een¬†kopje suiker¬†toe.

Rozemarijn-scrub

Meng voor deze Rozemarijn-scrub een kopje zeezout met een half kopje olijfolie. Roer hier daarna nog vijftien druppels pepermuntolie en twee theelepels verse rozemarijnblaadjes door.

Zoals je ziet, is het gemakkelijk om deze voetscrubs zelf te maken. Nog gemakkelijker is het om het Voetverzorgingspakket Smooth te bestellen. Voetverzorgingspakket Smooth bestaat uit de Voetenteil en handdoek Disinall, het voetbad Eelt & Likdoorn (6 x), de Puimsteen Lava en de Voetherstel Crème. Na elke behandeling voelen je voeten weer zacht en verzorgd aan en daar kan eerlijk gezegd geen voetscrub tegenop!

Gezonde sport snacks

Je kent het misschien wel. Je wilt gaan sporten maar je hebt geen tijd of mogelijkheid voor het maken of nuttigen van een uitgebreide sportmaaltijd. Wat doe je dan? Je gaat nog snel even snacken. Wellicht een Snelle Jelle, een mueslireep of een Wasa Sandwich. Veel van dit soort snacks zijn echter calorierijk, te zout of bevatten veel suiker of verzadigd vet. Snacken voor, tijdens of na het sporten is geen probleem, maar doe het dan wel gezond. Kortom, ga voor gezonde sport snacks.

Wat zijn gezonde sport snacks?

Om te bepalen wat een gezonde sport snack is kun je de bekende Schijf van Vijf van het Voedingscentrum gebruiken. In de Schijf van Vijf staat:

  • Veel groente en fruit
  • Vooral volkoren, zoals volkorenbrood, volkoren pasta en couscous en zilvervliesrijst
  • Minder vlees en meer plantaardig. Varieer met vis, peulvruchten, noten, eieren en vegetarische producten
  • Genoeg magere en halfvolle zuivel, zoals melk, yoghurt en kaas
  • Een handje ongezouten noten
  • Zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten, zoals olie, halvarine en vloeibaar bak- en braadvet.
  • Voldoende vocht, zoals kraanwater, thee en koffie

Gezonde sport snacks zijn rijk aan mineralen, vitamines, eiwitten, koolhydraten, vetten en vezels. Aan de hand van de Schijf van Vijf heeft Disinall enkele gezonde sport snacks afgeleid die je met name voor en tijdens het sporten kunt eten:

Banaan

Naast dat een banaan veel krachtige voedingsstoffen bevat, heeft een banaan ook veel gezondheidsvoordelen. Zo helpen de kalium en de magnesium in de banaan bij het verlagen van de bloeddruk. Een middelgrote banaan bevat 99 calorie√ęn.

Studentenhaver

Studentenhaver is een naam voor een noten-vruchtenmix met pinda‚Äôs, hazelnoten, amandelen en rozijnen. Door de mix van verschillende noten krijg je veel verschillende voedingsstoffen binnen. Een portie studentenhaver van 25 gram bevat 129 calorie√ęn.

Gedroogde vijgen

Vijgen zitten vol vezels en bevatten hierdoor minder koolhydraten dan ander fruit. Als je zoet √©n gezond wilt, kies dan voor vijgen. Een portie gedroogde vijgen (5 stuks) bevat 130 calorie√ęn.

Appel

Een groot deel van de vitamines en mineralen van een appel zit een in de schil. Het is dan ook aan te raden de appel met schil op te eten. Aangezien er vaak bestrijdingsmiddelen op een appel worden gespoten, is aan te raden om de appel eerst goed af te spoelen met water. Appels¬†zitten boordevol vitamine C, A en flavono√Įden en kleine hoeveelheden fosfor, ijzer en calcium.¬†Appels¬†zijn een bron van kali, dat de gezondheid van het hart bevordert.¬†Een middelgrote appel bevat 79 calorie√ęn.

Graanproducten

Graanproducten, zoals volkorenbrood, crackers of rijstwafels kunnen prima als tussendoortje. Ze leveren veel vezels, complexe koolhydraten en geven snel een vol gevoel. Beleg ze bijvoorbeeld met kipfilet, waarin veel eiwit zit.

Water

Het is belangrijk om dagelijks voldoende water te drinken en in het bijzonder voor, tijdens en na het sporten. Als je te weinig water drinkt wordt je bloed stroperig. Hierdoor kunnen voedingsstoffen minder goed naar je spieren worden afgevoerd. Ook zorgt water voor een stabiele lichaamstemperatuur. Water kun je lekker op smaak brengen met bijvoorbeeld citroen, limoen of munt.

Veel plezier bij het sporten en snack smakelijk!