voetmassage

Hoe geef je jezelf een voetmassage?

In 2015 schreven we hoe de wetenschap bewijst dat voetmassages een heilzame werking hebben. Ook las je tips over het geven van een voetmassage. We geven je graag een uitbreiding hierop, met tips voor twee verschillende voetmassages.

Voorbereiding voor elke voetmassage

Maak voor elke massage je voeten los. Hiervoor schud je ze uit. Draai je enkels in cirkels naar links en naar rechts. Het is een korte en belangrijke voorbereiding waardoor je meer uit je massage haalt. Als je de tijd en mogelijkheid hebt, is het ook slim om vooraf je voeten met koud water te wassen. Hiermee maak je je zenuwen ‘wakker’. Extra prettig is het om massageolie te gebruiken of Voetherstel Crème®, waarmee je gelijk de huid van je voeten verzorgt.

Opwekkende massage

Start de dag goed met een speciale ochtendmassage. Je combineert een korte massage van de tenen en de voetzool (draaiende bewegingen met je vingers en eventueel knokkels) met een voetbad, zoals Optimaal®.

Tijdens de korte massage gaat je aandacht uit naar drie pijnpunten. Waar krijg je overdag vaak last van? Heb je snel hoofdpijn, of last van je schouders of maag? Raadpleeg de reflexzones van de voet (zoals deze) om de drie drukpunten te vinden. Masseer deze met extra aandacht. Vervolgens sluit je af met een voetbad. Om het opwekkende effect te vergroten, kun je hier een geurig takje met muntblaadjes in doen. 

Beter slapen na een voetmassage in de avond

Start aan de onderkant of basis van je grote teen. Grijp je teen met je duim en wijsvinger en maak draaiende bewegingen op en tussen de tenen. Ga elke teen af tot en met je kleine teen. Trek alle tenen vervolgens kort aan.

Ga daarna met volle aandacht naar alle delen van je voet, inclusief de bovenkant. Maak langzame, ronde bewegingen met je duimen, vingers, en zo nodig met je knokkels. Doordat je jezelf masseert voel je beter aan wanneer je extra of juist minder druk moet uitoefenen.

Sluit de massage af met een korte massage van de enkels, links en rechts van de achillespees. Herhaal dit proces met je andere voet. Ook deze massage kun je in principe afsluiten met een voetbad. 

Meerdere massages?

Je hoeft niet de hele dag door je voeten te masseren om er voordeel van te hebben. Zelfs eens per week een massage ondergaan heeft een positief effect. Door wel met de ochtend-, middag- en avondmassage te spelen en hem (letterlijk) onder de knie te hebben, kun je afwisselen en elke massage naar de situatie aanpassen. Kies voor opwekkend als je extra energie nodig hebt, en voor ontspannend als je toe bent aan rust.

Kijk ook eens naar de tips & trics voor de voetmassage die we eerder omschreven.

>> Voetmassage? Gebruik Voetherstel Crème®!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.