eettips tegen schimmel

3 eettips tegen schimmel

Tegen schimmel, en dan met name voetschimmel, kun je diverse middelen gebruiken. Hiervoor hebben wij bijvoorbeeld effectieve zalfjes en druppels. Het liefst pak je echter de schimmel bij de bron aan. Eerder schreven we hierover in Gezonde voeding voor je voeten. In dit artikel zetten we nog 3 concrete eettips tegen schimmel voor je op een rij.

Tip 1: eet weerstandsversterkers

Schimmels ontstaan makkelijker en sneller als je weerstand laag is. Je weerstand verhogen heeft natuurlijk behalve op je voeten ook positieve invloed op de rest van je gezondheid. Eten dat de weerstand versterkt is eten dat rijk is aan vitamines, mineralen en vezels. Let hierbij op vitamine A en C (te vinden in wortels, vis, boter en fruit) en kijk naar producten met veel selenium en zink (peulvruchten, rijst, graanproducten, groenten, vlees en vis). Eettips tegen schimmel vind je ook in onze blog Broccoli tegen voetschimmel.

Tip 2: eet om je zuurgraad te verbeteren

Een hoge zuurgraad in je lijf kan negatieve invloed hebben op (het ontstaan van) voetschimmel. Veel suiker, vetten, alcohol en cafeĂŻne verhogen je zuurtegraad. Door meer thee te drinken, groenten, noten, zaden, vruchten (ook zure vruchten) en graanproducten te eten, breng je de zuurbalans terug. Daarnaast kun je ervoor zorgen dat je genoeg beweegt en voldoende vocht binnenkrijgt.

Tip 3: kies voor natuurlijke antibiotica in je eten

Diverse kruiden en specerijen helpen je lichaam op een natuurlijke manier gezond te blijven. Dat is ook goed nieuws voor je voeten! In Gezonde voeding voor je voeten noemden we al gember, zwarte peper, mierikswortel en kaneel. Daarnaast heeft knoflook een positief effect op je gezondheid. Gember is overigens bewezen effectief tegen spierpijn. Een gezond voornemen zou dus kunnen zijn om lekker te gaan sporten en daarna een smoothie met gember te nemen.

Eettips tegen voetschimmel in het kort

Zorg voor gevarieerde voeding met vooral veel groenten, fruit, vezelrijke producten en zo min mogelijk toegevoegde suikers. In combinatie met een goed beweegpatroon doet dat wonderen voor je voeten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *