gezond-afvallen-minder-voetschimmel

Gezond afvallen, minder voetschimmel

Wij vallen maar meteen met de deur in huis. Met een gezond gewicht heb je minder kans op hart- en vaatziekten, diabetes type 2, gewrichtsklachten en bepaalde vormen van kanker. En vanuit ons vakgebied gezien verkleint een gezond gewicht de kans op voetschimmel en schimmelnagels. Het is daarom raadzaam om af te vallen bij overgewicht. In deze blog ‘Gezond afvallen, minder voetschimmel’ vind je tips & tricks om in 3 fases te beginnen met gezond afvallen.

Fase 1: de voorbereiding

Gezond afvallen zonder dieet begint met een goede voorbereiding. Disinall geeft je 7 tips om te zorgen dat je klaar bent om af te vallen.

Tip 1: Meet je gewicht, BMI en middelomtrek

Gebruik een weegschaal om te weten hoeveel je precies weegt. Meet je BMI en middelomtrek (https://www.hartstichting.nl/risicofactoren/overgewicht/meten-buikomvang).

Tip 2: Ga alleen afvallen als het mag en je er klaar voor bent

In een aantal gevallen is het beter om niet te beginnen met afvallen. Bijvoorbeeld bij een zwangerschap, wanneer je borstvoeding geeft of wanneer je ouder bent dan 70-75 jaar. Heb je een ziekte of is je BMI hoger dan 30, ga dan eerst naar je huisarts.

Tip 3: Stel je streefgewicht vast

Kies een streefgewicht dat realistisch is. Dus niet het gewicht toen je 16 jaar was. Heb je het gewenste aantal kiloā€™s in je hoofd? Probeer dan geleidelijk af te vallen. Dan moet je denken aan een halve kilo tot 1 kilo per week. Op deze manier is afvallen veel beter vol te houden.

Tip 4: Maak goede voornemens

Maak voornemens die je helpen bij het houden aan je doel. Laat je niet verrassen door allerlei verleidingen, maar maak vooraf een goed plan. Waar liggen jouw valkuilen en hoe kun je deze slechte gewoontes weerstaan.

Tip 5: Maak eventueel gebruik van professionele begeleiding

Gewichtsconsulenten en diĆ«tisten kunnen je helpen bij het aanpassen van je leefstijl. Zij denken mee over de noodzakelijke aanpassingen in je voeding en hoe die aansluiten bij jouw wensen en voorkeuren.Ā 

Tip 6: Vraag steun bij familie en vrienden

Samen eten en drinken is gezellig. Dat maakt het lastig om een gebakje te weigeren of geen hapjes te pakken op een feestje, terwijl anderen dat wel doet. Vraag hulp aan familie en vrienden waarvan je weet dat ze jou zullen steunen. Zeg gewoon ā€˜neeā€™ als je toch iets krijgt aangeboden dat je niet wilt eten. Je hoeft je niet te verantwoorden of te verontschuldigen. Jij bepaalt zelf wat je wel en niet eet.Ā 

Tip 7: Neem je huidige eetpatroon onder de loep

Een eetpatroon is alles wat je dagelijks eet en drinkt. Om een gezond gewicht te krijgen heb je een eetpatroon nodig dat bij je past. In de eerste fase is het daarom belangrijk om je huidige gewoontes onder de loep te nemen.Ā Ā 

Fase 2: het afvallen

In theorie is afvallen heel simpel minder calorieƫn (energie) eten en drinken dan dat je dagelijks calorieƫn (energie) verbruikt. Om gewichtsverlies te bereiken zijn er echter 3 spelregels. Allemaal zijn ze belangrijk:

1: Gezond eten

2: Gewicht in de gaten houden

3: Veel bewegenĀ 

Fase 3: het streefgewicht vasthouden

Ben jij afgevallen en zit je nu op je streefgewicht? Klasse! Nu moet je volhouden. Dat doe je door gezond te eten, je gewicht in de gaten te houden en veel te bewegen. Met deze 3 spelregels ben je ervan verzekerd dat je niet gaat jojoƫn met je gewicht.

Gezond eten

Met de producten uit de Schijf van Vijf (Voedingscentrum) krijg je alle belangrijke voedingsstoffen binnen. Nu je een gezond gewicht hebt, kun je af en toe wat eten van producten die niet in de Schijf van Vijf staan. Hoeveel dat is hangt af van je leeftijd en geslacht.

Gewicht in de gaten houden

Tijdens het afvallen heb je meer energie verbrand, dan je binnen hebt gekregen. Nu moet de balans precies op elkaar worden afgestemd. Net zo veel calorieƫn eten als je verbruikt. Dat is voor een vrouw per dag gemiddeld 2.000 calorieƫn nodig en voor een man is dat gemiddeld 2.500 calorieƫn per dag.

Ga echter niet weer net zoveel eten als voor je gewichtsverlies. Je lichaam heeft echt minder calorieƫn nodig als je bent afgevallen. Het kost bijvoorbeeld minder energie om je lichaam warm te houden en in beweging te krijgen. Je lichaam heeft dus ook minder voedsel nodig om in balans te blijven.

Wegen is de manier om te controleren of je gewicht goed blijft. Het is voldoende om 1 keer per week op de weegschaal te gaan staan. Steeds op hetzelfde tijdstip van de dag. Als je gewicht stijgt, is je energiebalans niet goed. Probeer gezonder en minder te eten en blijf bewegen.Ā 

Veel bewegen

Bewegen en sporten houden je spieren en gewrichten soepel. Het helpt je bij het afvallen of op gewicht te blijven. Je moet dan wel ten minste 30 minuten per dag intensief bewegen/sporten. Je krijgt meer energie en je voelt je fitter. Veel bewegen/sporten is goed voor lichaam en geest.

Gezond afvallen, minder voetschimmel

Leidt gezond afvallen tot minder voetschimmel? Het antwoord is ja. Uit wetenschappelijk onderzoek komt naar voren dat afvallen bij overgewicht tot een verbeterd immuunsysteem leidt. Met een verbeterd immuunsysteem heb je minder kans op voetschimmel en schimmelnagels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *